
NURBS kurver kan brukes til mye i Blender, selv om de kanskje ikke er av typiske objekter nybegynnere prøver seg på først.
Kurver kan gjøres om til det som på engelsk kalles 3D mesh, eller hva vi kaller 3D-objekter. Disse 2D-aktige linjene kan formes om til 3D-aktige kabler, som mer eller mindre ser ut som en sylinder som inntar kurvede former. Vi kan gjøre dette via panelet som er tilknyttet NURBS kurven i Blender – se bildet nedenfor.

I Geometry-panelet som kan gjøre om kurven til et 3D-objekt, så finner vi et annet panel kalt Bevel. I panelet så kan vi velge Round (hvis det ikke allerede er satt) og justere Depth-verdien deretter. Vi kan også lukke åpningene i enden av kurven/kabelen ved å hake av Fill Caps. Denne funksjonen vil lukke åpningen med triangulære flater, men kan ved senere anledning gjøres om til kvadratiske/firkantede polygoner – et annet ord for flate (se Wikipedia)
Hvis vi er fornøyde med kurvens 3D form og fasong, så kan vi høyreklikke kurven i Object Mode, og velge fra menyen: Convert To > Mesh.
