Site is Loading, Please wait...

Knowledge Base
Blender (NO)

Forholdet mellom to Bèzier 2D-objekter i Blender

Forholdet mellom to såkalte Bèzier-objekter kan benyttes til å lage interessante 3D-objekter – selv når det hele begynner med geometriske, lineære former i 2D.

Vi kan legge til disse formene i objektmodus (object mode) ved å velge Add > Curve, og som vist ovenfor velge BèzierCurve, og deretter velge BèzierCircle – som rett og slett bare er en geometrisk sirkel.

Dette kan gjøres i ortografisk projeksjon, dvs. top orthographic, front orthographic, right/left orthographic eller bottom orthographic. Den vanligste projeksjonen som benyttes i Blender er Perspective, hvor vi normalt ser hele scenen i 3D, mens andre projeksjoner er å regne som 2D-projeksjoner, men som gjør jobben lettere for oss dersom vi ønsker å tegne kurver og linjer i Y- eller X-retning.

Hvis du ikke helt vet hva projeksjon er, så finner du en forenklet forklaring rundt dette emnet hos Wikipedia https://nn.wikipedia.org/wiki/Projeksjon_i_matematikk

Vi kan fortsette videre ved å gå tilbake til perspektiv-projeksjon og velge kurven fra kolleksjonssamlingen (Scene Collection > Collection) eller venstreklikke direkte på kurven.

I kontrollpanelet for kurven (med det grønne kurvesymbolet) så åpner vi opp panelet Geometry ved å klikke på >-tegnet, for så åpne panelet Bevel på samme måte – se bildet ovenfor.


Videre velger vi Object og klikker på eyedropperen (som på norsk kalles pipette) for så å venstreklikke direkte på sirkelen. Alternativt kan vi også venstreklikke på den hvite firkanten, og velge BèzierCircle fra listen.
Kurven vil nå etterligne formen på sirkelen med synlige flater.

Det vi nå kan gjøre er å manipulere sirkelen i redigeringsmodus (edit mode), ved å velge ett eller flere av de midterste kontrollpunkt(ene) og rotere/bevege disse i XYZ-retning, eller skalere forholdet mellom punktene. På denne måten kan vi skape et unikt 3D-objekt, hvor kurven og sirkelens form er med på å bestemme objektets form og fasong.

Når vi er fornøyde med resultatet, så kan vi høyreklikke direkte på objektet, for så velge Convert to > Mesh.