
Ved å studere scenen ovenfor, så ser du følgende:
- det valgte objektet (Cube) benytter Array modifikator, der objektet repeteres 19 ganger, og har en offset-faktor på X -2 meter, Y 3 meter og Z 0 (null) meter. Denne offset-en må stilles slik for at objektet skal posisjonere seg på Y-aksen, som er den grønne aksen i Blender.
- Cube 002 til Cube 004 er objekter som vil etterligne omtrent alle endringer som tilføyes det valgte objektet (Cube).
Vi kan si at Cube er mesteren, mens de andre er mesterens elever.
Konklusjon
Forskjellen mellom Array og lenka objekter er derfor ikke så stor. Skulle derimot mesteren (Cube) beveges i XYZ-retning i objektmodus (Object mode) så vil ikke elevene følge etter. Hvis mesteren beveger seg i XYZ-retning når den bruker Array modifikator, så vil elevene følge mesteren.
Derfor så vil ikke lenka objekter etterligne alt av endringer som utføres på hovedobjektet, men er mer eller mindre begrenset til hva som er satt i menyen for lenka objekter:

Som vi ser så kan vi lenke mange egenskaper mellom objekter, som eksempelvis objektdata, materialer, animasjonsdata, kolleksjoner osv. Vi vil som regel bare gjøre dette når vi oppretter et objekt som skal repeteres flere ganger ved at vi ikke bruker Array men lenket objekt data, men hvor Array modifikatoren gjør omtrent samme jobben.
Fordelen med Array er at den etterligner omtrent alt som skjer med objektet den er tilknyttet til, mens lenkede objekter vil stort sett bare etterligne egenskapen de er satt til å etterligne fra menyen som vi får opp i Blender via fanen Object > Link/Transfer Data eller hurtigtast Ctrl + L.