
Den enkleste form for kurve kan skapes ved å velge alle vertex punktene i kuben i edit mode, høyreklikke så deretter og velge Merge Vertices > At Center, eller med hurtigtast M, for så å sitte igjen med ett vertexpunkt, som kan tegnes ut ved hjelp av extrude.
Dette gjøres i ortografisk projeksjon (topp/bunn eller høyre/venstre) ved å holde inne E-tasten, for så å bevege musen i X- eller Y-retning. Vi får da en ny linje vi kan jobbe med.
For å utvide linjen i X- eller Y-retning, så kan vi klikke på det nye punktet på slutten av linjen, for så å benytte extrude enda en gang. Vi fortsetter å gjøre dette til vi har fått en kurve vi er fornøyde med.
Hvis vi ønsker å visualisere kurven som overflater, så kan vi legge til to modifikatorer i panelet med skiftnøkkelsymbolet, hvor ene kalles for Subdivision Surface og den andre kalles for Skin. Vi må så trekke ut linjene i kurven ved å justere vertex-punktene for at disse overflatene ser nogenlunde riktige ut utenpå.
Når vi er ferdige med å trekke/justere linjer, så kan vi sluttføre dette ved å gå tilbake til objektmodus (object mode) og velge pil-symbolet ved siden av kamera-symbolet i hver modifikator, og velge Apply fra listen.
Denne teknikken i Blender er spesielt nyttig for å lage bøyde rør, luftkanaler, kurvede vegger, svingete veier og gater, bøyde metallstenger, ledninger o.l. Subdivision Surface bestemmer mykheten i kurven, og en kan justere Levels Viewport til mer/mindre enn 2 hvis det trengs.