
I programmet så finner vi egenskapen eller funksjonen som kalles for Parent – oversatt til norsk: forelder eller mester.
På skolen i klasserommet (som er vårt aktive viewport vindu), så vil elevene forholde seg til læreren – eller som eksempelet ovenfor illustrerer, en valgt kube – som i dette tilfellet er den utvalgte mester/lærer.
For at et slikt forholdet mellom lærer og elever skal muliggjøres, så må vi først:
- velge elevene (alle valgte objekter før det siste valgte objektet)
- velge det siste objekter som er vår mester/lærer til elevene
- fullføre operasjonen med hurtigtast Ctrl + P eller Object > Parent > Object fra menyen i Object Mode.

I panelet for kolleksjoner (som er samlingen av alle objekter vi har i scenekolleksjonen), så har nå kuben – mesteren fått sine elever listet under seg – hvis du klikker på pil-tegnet (>).
Om vi så videre velger å trykke R-tasten (for rotering) og Z-tasten (rotere rundt Z-aksen), og så bevege musen, så vil elevene rotere med mesteren i objektmodus (object mode).
Går vi inn i Edit Mode (redigeringsmodus) med mesteren valgt, så vil ikke elevene følge mesteren dersom vi velger alle flatene på kuben og rotere disse rundt Z-aksen. Så for at elevene skal kunne etterligne mesteren så må vi:
- gå tilbake til objektmodus
- velge elevene (de andre objektene) først, og så mesteren til slutt
- benytte oss av Object > Link/Transfer Data > Link Object Data fra menyen
- gå inn i redigeringsmodus igjen, velge alle flatene på mesteren, og rotere disse rundt Z-aksen
Det som da skjer er at elevene vil avspeile endringene som utføres på mesteren.
*Merk deg forskjellen i objektmodus og redigeringsmodus for denne type forhold mellom objekter.*
Sett fra et synonymt perspektiv, så dreier det seg egentlig om et dominanseforhold mellom ett eller flere objekter, hvor de utvalgte objekt(ene) har sin(e) slave(r).