Site is Loading, Please wait...

Knowledge Base
Blender (NO)

Lage et prisme i Blender

Kortversjon: For å lage et prisme i Blender så begynner en med den vanlige kuben som vanligvis vises når programmet starter. Videre går en ut av objekt modus (Object Mode) og inn i redigeringsmodus (Edit Mode) ved å benytte hurtigtasten TAB eller tabulatortasten. En velger så de to første punktene på toppen av kuben og sveiser de sammen.

TAB-tasten eller tabulatortasten er tasten som benyttes i Blender til å veksle mellom objektmodus og redigeringsmodus. Tasten kan vise to piler som peker mot hverandre eller i motsatt retning.

Fra kube til prisme

Bildet ovenfor viser kuben i det vi har vekslet over til redigeringsmodus, som benyttes når vi vil redigere et primitiv-objekt som eksempelvis kube, sylinder, kule, kjegle osv. Disse objektene kjenner du kanskje til fra skole matematikk. Alternativt kan de regnes som geometriske figurer.

De røde punktene er punktene som er valgt. Punktene kan beveges i XYZ-retning akkurat som med de grønne linjene og flatene som kuben består av. Blå punkter er punkter som ikke er valgt.

For å velge flere enn bare ett punkt, så må vi holde nede SHIFT-tasten og klikke på det neste punktet.

Sammensveising av to punkter

En kan ganske raskt sveise sammen to punkter ved å benytte oss av hurtigtasten M. Tasten bringer opp en dialog hvor en kan velge At Center – som vil sveise de to punktene i medianen, dvs. i sentrum mellom de to punktene. De andre alternativene som vises i dialogen kan du prøve ut selv.

Bildet ovenfor viser resultatet av to sammensveisede punkter, hvor Blender også viser en dialog der en kan omgjøre handlingen.

For å fortsette så velger en de to neste punktene på toppen av kuben, for så å benytte M-tasten for å sveise de to punktene sammen i medianen.

Resultat

Vi har nå lagd et geometrisk objekt kalt prisme ved hjelp av en kube. Objektet i seg selv kan være begynnelsen på et hustak/skråtak, – hvis du vil fortsette å utforske hva du kan skape ut av dette.

Litt statistikk for nerder: Prismen består av 6 punkter i hvert sitt hjørne, 9 kanter, 5 flater og totalt 8 triangulære flater.